Dear all,

This week picked a song for its pure lyrical brilliance and the genius behind it.

Was very keen to write up this song for several reasons:

1. Usually songs have one or two phrases – at best a couple sentences that awe us. In this song almost every sentence makes us pause and revisit it in astonishment. ஒரே பாடலில் எவ்வளவு வளமான சொற்கள், வார்த்தைகள் !!!!

2. Kannadasan uses adjectives that just don’t occur to a common man or a run of the mill lyricist and in the process as always showcases the depth and beauty of தமிழ்.

3. Kavignar densely populates this song with so many மங்கல சொற்கள்/ வாழ்த்துக்கள் that it makes one realise how much good thoughts each of us are capable of but don’t bother to.

4. The last word of almost the entire song is made up of words starting in a நெடில் (e.g. பூ, தே, etc).

Will highlight some key words/ phrases as we go along for all of us to appreciate, enjoy and learn.

The song is from the movie “நெஞ்சிருக்கும்வரை”. The song starts with the hero (Sivaji) visualising the wedding of  the heroine (K.R. Vijaya) with brotherly affection. A thorough vivid description of events right from fixing the marriage till it’s completion. The pallavi starts in anticipation:

“பூ முடிப்பாள் இந்த பூங்குழலி

புது சீர் பெறுவாள் வண்ண தேனருவி (description of her beauty as வண்ண தேனருவி is unique)

பார்வையிலே மன்னன் பேரெழுதி (Has his name written all over her eyes!!! – elegantly put)

அதை பார்த்திருக்கும் கண்ணில் நீரெழுதி (“கண்ணில் நீரெழுதி” – Again a poetic way of describing tears of joy in this situation)

Now the first Charanam starts with a beautiful word and describes how the bride arrives into the scene for the betrothal ceremony:

“பொன்மணிக் கண்களில் அஞ்சனம் தீட்டி

பூவையின் அண்ணன் கைவளை பூட்டி

தாய் வழியே வந்த நாணத்தை காட்டி

தான் வருவாள் மங்கை மங்களம் சூட்டி”

First line “ பொன்மணிக் கண்களில் அஞ்சனம் தீட்டி” is a splendid line – பொன்மணிக் கண்கள் – again a use of a novel adjective  and அஞ்சனம் (மை) a new word for us to learn.

Just when you are in awe of the first line the third line just leaves you dumbstruck- “தாய் வழியே வந்த நாணத்தை காட்டி”- Use of words is precise – implying shyness is BOTH inherited from and inculcated by the mother(தாய் வழியே வந்த நாணம்).

Next the hero reads the wedding invitation as prose and lyrics describe the morning of the wedding and the muhurtham.

“மாதரார் தங்கள் மகளென்று பார்த்திருக்க…

மாப்பிள்ளை முன்வந்து மணவறையில் காத்திருக்க…

காதலாள் மெல்ல கால் பார்த்து நடந்து வர….

கன்னியவள் கையில் கட்டி வைத்த மாலை தர…

காளை திருக்கரத்தில் கனகமணி சரம் எடுக்க…

ஆனந்தம் பாடு என ஆன்றோர் குரல் பிறக்க….

கொட்டியது மேளம்….

குவிந்தது கோடி மலர்…

கட்டினான் மாங்கல்யம்…

மனை வாழ்க, துணை வாழ்க…

குலம் வாழ்க..”

In the line “ மாதரார் தங்கள் மகளென்று பார்த்திருக்க” one can relate to the women of the house commonly saying “எங்க வீட்டு பொண்ணு”. In the next few lines Kavignar brings in elegant words “காதலாள்” (woman loved) and “கனகமணி சரம் “. One can’t help falling in love with the lines “ காதலாள் மெல்ல கால் பார்த்து நடந்து வர”, “ஆனந்தம் பாடு என ஆன்றோர் குரல் பிறக்க” and “ குவிந்தது கோடி மலர்” – just superlative description. In the last line Kannadasan expresses the completeness of the the wishes showered: “மனை வாழ்க, துணை வாழ்க… குலம் வாழ்க..”

In the next Charanam hero hands over the  bride to the groom:

“கைத்தலம் தந்தேன் என் கண்மணி வாழ

கடமை முடிந்தது கல்யாணம் ஆக

அடைக்கலம் நீயென்று வந்தனள் வாழ

ஆண்டவன் போல் உன்னை கோவில் கொண்டாட”

Kavignar’s effortless vocabulary leaves us in admiration – first a new word -“கைத்தலம்” and then immediately after that three simple words in sequence that beautifully express the immense affection  – “என் கண்மணி வாழ”. A bride marrying an unknown stranger and walking away with him in full faith can’t be stated any better than “அடைக்கலம் நீயென்று வந்தனள் வாழ”.

The song concludes with Kavignar playing with words and using the same pallavi written in past sense to denote the completion of the wedding:

“பூ முடித்தாள் இந்த பூங்குழலி

புது சீர் அடைந்தாள் வண்ண தேனருவி

என் பார்வையிலே உந்தன் பேர் எழுதி

அதை பார்த்திருப்பேன் கண்ணில் நீரெழுதி”

A supreme song where Kannadasan deftly assembles phrases auspicious and soaked in purity of emotions that bless the occasion. The lyrics do bring a sense of craving to have a sister or a daughter or if you have one, it’s sure to bring a few drops of tears reminiscing the memories that her wedding brings.