(தேன்) இசை, சொல், குரல்

Dear all,

This week picked a song that brings abundant positive vibes in every line and hence saw it a perfect fit to start the new year. The intent the song conveys, the quality of Vaali’s language, the details of mythology stated, Ilayaraja’s orchestration, his master stroke of using two singers (Swarnalatha and Minmini) to augment the feel, it’s context in the movie and it’s technically superlative picturisation all make this song a top choice in my list. This song has provided me consolation and solace many a times when feeling a little low and uncertain.

The song is from “தேவர் மகன்”. IR uses raaga “Mayamalavagowla” to melt your heart and starts with a chorus humming that gets into your soul and prepares you for what is to come. A solo Tabla and a Veenai lead you to the song.
“மாசறு பொன்னே வருக
திரிபுரம் அதை எரித்த
ஈசனின் பங்கே வருக
மாதவன் தங்காய் வருக
மணி ரதம் அதில் உலவ
வாசலில் இங்கே வருக”

The சந்தம் in the pallavi is impeccable. Hats of to வாலி for packing this pallavi with so much information:
“மாசறு” – “flawless” ( flawless in the choice of the right word indeed) Not even a speck of adulteration – That’s the kind of heart and mind all of us can work towards in the coming years.

In the next line Vaali narrates mythology succinctly showcasing the richness of Indian mythology:
“திரிபுரம் அதை எரித்த
ஈசனின் பங்கே வருக”
Mayasura, was an asura architect who constructed three cities one made of iron in the underworld, one made of silver on the earth and one made of gold in the heaven. The destruction of these cities could be brought about only by a single arrow – however the cities constantly moved in their positions that only once in several thousand years they aligned in a straight line making it impossible for anybody to destroy them. In a war against the Asuras, who felt invincible because of the indestructible nature of their cities, Lord Shiva even without shooting a single arrow, just smiled and burnt all three cities instantly (“திரிபுரம் எரித்த”).

In the next line Vaali cleverly links Shaivism and Vaishnavism:
“ஈசனின் பங்கே வருக
மாதவன் தங்காய் வருக”.
Then all the positive energy of “Sakthi” is invited into the home:
“மணி ரதம் அதில் உலவ
வாசலில் இங்கே வருக”.

The charanam is loaded with beautiful தமிழ் words that sit on the tune perfectly:
“கோல முகமும், குறுநகையும்
குளிர் நிலவென
நீலவிழியும், பிறை நுதலும்
(“பிறை நுதலும்” – eye brows shaped like a crescent)
விளங்கிடும் எழில்
நீலியென சூலியெனத்
தமிழ் மறை தொழும்
மாசறு பொன்னே வருக….”

The second charanam praises goddess Sakthi in delightful தமிழ்:
“நீர் வானம் நிலம் காற்று
நெருப்பான ஐம்பூதம்
உனதாணைத் தனையேற்றுப் பணியாற்றுதே
பார் போற்றும் தேவாரம்
ஆழ்வார்கள் தமிழாரம்
இவையாவும் எழிலே
உன் பதம் போற்றுதே
திரிசூலம் கரம் ஏந்தும்
மாகாளி உமையே
கருமாரி மகமாயி
காப்பாற்று எனையே”

The last few lines summarise everything we would all wish for in the coming year:
“பாவம் விலகும், வினையகலும்
உனைத் துதித்திட
ஞானம் விளையும், நலம் பெருகும்
இருள் விலகிடும்
சோதியன ஆதியென
(Come as the light; Come as the supreme to remove the darkness)
அடியவர் தொழும்
மாசறு பொன்னே வருக….”

An energising song with not a single syllable of negativity.
(தேன்) தமிழ் இசை, சொல், குரல்!!!!

Wishing you all a very prosperous New Year by borrowing Vaali’s words:
“பாவம் விலக, வினையகல,
ஞானம் விளைய
நலம் பெருக
இருள் விலகிட”
புத்தாண்டே “வாசலில் இங்கே வருக”!!!

Sources: Ms. Subashree Thanickachalam (QFR)